Monday, February 27, 2012

al-iman wal-hayah

rehat kejap...

iman
bersama Islam ia adalah nikmat terbesar bg manusia.
titik permulaan perjalanan hidup yang benar
perjalanan hidup berlandaskannya juga adalah benar
pengakhiran hidup juga adalah benar

semuanya Allah dah janjikan..

iman..
menimbulkan rasa tenang...
kerana iman menimbulkan kesyukuran atas apa jua nikmat kurniaan Allah..
merasakan segalanya cukup baginya.
miskin atau kaya, susah atau senang..
semuanya adalah ujian Allah... tarbiyah dariNya
lalu ia menimbulkan kesabaran dan ketenangan..


iman..
menimbulkan  pengharapan..
lalu menimbulkan semangat perjuangan dan  kesungguhan
perjuangan dalam menempuh hidup yang penuh cabaran
TIADA kata putus asa dalam jiwa orang beriman

Surah Yusuf : 87
".......sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang kafir."

Ibnu Mas'ud pernah berkata:kebinasaan itu berpunca drpd 2 perkara: putus asa dari rahmat & kurniaan Allah dan merasakan diri lebih daripada orang lain lalu memandang lekeh kepadanya.
 

Kehidupan (inteam).

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan


Al-insyirah: 5-6
Allah berfirman, maksudnya:
"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

IMAN -- YAKIN,
berIMAN kepada Allah--yakin kepada Allah (rukun iman yang pertama).


M/H:
1. pesanan buat diri
2. speechless dengan ketidakpandaian diri...semoga ada hikmah disebalik semua ni..inshaAllah

berdoa dan berharap..
amanlah hati..
nak study

selamat berstudy week kpd kawan2...
doa + usaha + tawakal

No comments: